Dit lespakket is gemaakt ter gelegenheid van het Mahler Festival 2020 in Het Concertgebouw in Amsterdam. Bekijk de compilatievideo over de lessen bij ‘Voorbereiding’. In dit thema gaan we de stad in! De leerlingen verklanken de geluiden uit de stad. Er wordt gecomponeerd en gepresenteerd. Grafische notatie en kleurnotatie komen als muzikale begrippen aan bod in deze lessen. De liedjes en lessen zijn voor alle basisscholen gratis te gebruiken in de klas! Alle lessen, liedjes en opdrachten van ‘Mahlers Digitale Klaslokaal’ zijn door 123ZING ontwikkeld in opdracht van Het Concertgebouw Amsterdam.
Naam | Meedoen | Groep | |
---|---|---|---|
Tijd: 16:34
|
0 1 2 3 4 5 6 7 8
|
||
Tijd: 3:29
|
0 1 2 3 4 5 6 7 8
|
Naam | Meedoen | Groep | |
---|---|---|---|
Tijd: 10-15 min.
|
0 1 2 3 4 5 6 7 8
|
||
Tijd: 10-30 min.
|
0 1 2 3 4 5 6 7 8
|
||
Tijd: 10-15 min.
|
0 1 2 3 4 5 6 7 8
|
||
Tijd: 10-15 min.
|
0 1 2 3 4 5 6 7 8
|
||
Tijd: 15-20 min.
|
0 1 2 3 4 5 6 7 8
|
||
Tijd: 15-30 min.
|
0 1 2 3 4 5 6 7 8
|
Nieuwsgierig naar het lesmateriaal binnen dit thema van de leerlijn? Bekijk hier de compilatie.
Gustav Mahler liet zich graag inspireren door de geluiden om hem heen. In de videoles ontdekt de klas dat geluiden van de stad en de natuur als een echte symfonie kunnen klinken. Door actief mee te doen, ontdekken ze samen met de heren van het Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet dat er in veel geluiden melodie te ontdekken is en dat je deze melodie ook met instrumenten en boomwhackers kan spelen. Ook ontdekken ze dat verschillende melodieën door elkaar een mooi resultaat kunnen opleveren. Met het lied ‘Buitensymfonie’ wordt verder gezongen over de geluiden om ons heen en in de verwerkingsopdrachten staat naast het verkennen van buiteninstrumenten, het spelen met boomwhackers én componeren in de 123ZING Componeertool centraal. Er is voldoende materiaal om 6 à 7 weken mee aan de slag te gaan, van vakantie tot vakantie.
Videoles en liedjes
Verwerkingsopdrachten
Componeeropdracht
VOORBEREIDING
Elk lesonderdeel heeft een eigen voorbereiding. Je vindt deze bij 'Leerkrachtinformatie' in het lesoverzicht of door op de drie puntjes te klikken. Je leest daar ook wat je allemaal nodig hebt en werkbladen zijn te downloaden onder 'Downloads'.
HERHALING
Het aanleren van muzikale vaardigheden vraagt, net als bij andere vakken, om herhaling! Schroom niet om onderdelen te herhalen door de week heen, graag zelfs. Geef er je eigen draai aan, vul aan met wat je al in je vingers hebt en werk zo aan nog meer muziekplezier.
AANVULLENDE INFORMATIE
Tijdens de videoles ben je vrij om te stoppen of herhalen wanneer je zelf vindt dat dit nodig is. De les is zo opgebouwd dat dit niet noodzakelijk is, maar iedere leerkracht is uiteraard vrij zijn of haar eigen inbreng, creativiteit en muzikaliteit te laten spreken. Wil je een onderdeel nog eens extra herhalen of kleinere groepjes leerlingen nog iets voor laten doen zodat het beter te horen is: alle extra activiteiten en oefeningen zijn een aanwinst voor de les!
OVER GUSTAV MAHLER
Gustav Mahler was een Oostenrijks componist die leefde van 1860 tot 1911. Hij schreef liederen en symfonieën die geïnspireerd waren op het leven en de natuur. Ook was hij een beroemd dirigent. In 1903 dirigeerde hij op uitnodiging van Willem Mengelberg de Derde Symfonie in Het Concertgebouw in Amsterdam en bouwde vanaf dat moment een goede vriendschap op met Het Concertgebouw.
OVER MAHLERS DIGITALE KLASLOKAAL
Van 8 tot en met 17 mei 2020 organiseert Het Concertgebouw voor de derde keer een groots Mahler Festival. Zoals Mahler zelf opmerkte gaat het bij tradities niet ‘om het vereren van de as, maar om het doorgeven van het vuur’. Daarom wordt aan alle scholen een digitaal educatiepakket aangeboden, ‘Mahlers Digitale Klaslokaal’, ontwikkeld en geproduceerd door 123ZING.
Alle lessen, liedjes en opdrachten van ‘Mahlers Digitale Klaslokaal’ zijn door 123ZING ontwikkeld in opdracht van Het Concertgebouw Amsterdam, met steun van het Hendrik Muller Fonds, Het Concertgebouw Fonds en Stichting De Weille Ogier.